zondag 12 april 2015

leesautobiografie Nikki Valen 4C


Mijn leesautobiografie:

Thuis

Bij mij thuis werd vroeger wel eens voorgelezen, met name voor het slapen gaan.
Het was bijna altijd hetzelfde boek: Waar ben je kleine beer? Ik vond dit namelijk
altijd een heel grappig boek. Dit is ook het enige boek dat ik me herinner. Maar mijn ouders zeggen dat ze ook Jip en Janneke hebben voorgelezen en de mooiste vis van de zee.

Toen ik klein was zong ik vooral echte kinderliedjes zoals: Poesje miauw en rije rije rije in een wagentje. Maar mijn favoriete liedje was toch echt Berend Botje ging uit varen.

Songtekst
Berend Botje ging uit varen
Met zijn scheepje naar Zuid-Laren
De weg was recht, de weg was krom
Nooit kwam Berend Botje weerom
Eén twee drie vier vijf zes zeven
Waar is Berend Botje gebleven
Hij is niet hier, hij is niet daar
Hij is naar Amerika
Amerika, Amerika
Drie maal in de rondte van je hopsa-sa
Amerika, Amerika
Drie maal in de rondte van je hopsa-sa
Bladmuziek
Bladmuziek


Basisschool

Op de basisschool werd ook voorgelezen: van groep 1 tot en met groep 4 werden echte kinderboeken voorgelezen zoals over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft en meester kikker. Ik vond die boeken altijd wel leuk. Midden groep 4 begon ik zelf ook al wat andere boeken te lezen. Boeken zoals Koen Kampioen, Mees Kees en Dolfje Weerwolfje.
Van groep 5 tot en met groep 7 werden vooral boeken van Mees Kees en Meester Jaap voorgelezen, maar ook Mathilda en Leven van een loser. In groep 8 werd niet meer voorgelezen omdat het grootste deel van de klas liever langer buiten speelde, maar ik had liever dat er werd voorgelezen.
In groep 5 en 6 las ik over het algemeen zelf niet zoveel, omdat ik samen met nog een paar andere kinderen iets extra's deed in "de leestijd". In groep 7 en 8 was dat extra's naar een ander moment verplaatst dus had ik weer tijd om te lezen. Helaas waren er in de kast maar een paar boeken die me aanspraken, ik had er wel iets over gezegd maar er werd nooit iets mee gedaan. Daardoor las ik toen bijna de hele tijd de zelfde boeken. Dat waren dan Mathilda en Zoektocht in Katoren, ik vond het trouwens wel hele leuke boeken. Ik had ook wel andere boeken geprobeerd maar kwam er al na 1 hoofdstuk achter dat ik het niks vond.


Voortgezet onderwijs: onderbouw

In de onderbouw las ik heel veel fantasyboeken, zoals Harry Potter en De Selectie. Het mooiste aan die boeken vond ik het idee dat je je in een hele andere wereld bevond. Met een andere cultuur en een andere werkelijkheid. Boeken met thema's als misdaad en thrillers spraken mij juist helemaal niet aan, omdat ik ze meestal wat saaier vond om te lezen en ik er nooit vlot doorheen kon gaan, omdat het verhaal mij meestal minder boeide. 


Voortgezet onderwijs: nu

Mijn leessmaak is inmiddels wel wat veranderd. Ik lees nog steeds graag fantasyboeken, maar de misdaad boeken die ik eerst helemaal niks vond, vind ik nu juist wel leuk om te lezen. Boeken die gaan over een misdrijf, een ontvoering of een aanslag vind ik nu op de één of andere manier spannend om te lezen. Mijn favorieten zijn wel de boeken waarin iemand is ontvoerd en waar iemand de ontvoerde probeert op te sporen, zoals Morgen ben ik weer thuis. 


Leesniveau

Als ik naar de beschrijvingen kijk bij elk niveau, denk ik dat ik ergens tussen niveau 3 en 4 in zit. Ik lees namelijk redelijk vaak, maar ik voldoe nog niet aan leesniveau 4. 
Lezen doe ik meestal met plezier, tenzij ik een boek moet lezen over een onderwerp dat me totaal niet aanspreekt. Het punt is wel dat ik steeds minder lees, omdat ik er gewoonweg niet veel tijd voor heb. School en sporten nemen namelijk veel tijd in beslag. Dit vind ik wel erg jammer en ik merk ook wel een beetje dat ik het lezen soms mis.


























































2 opmerkingen:

  1. Beste Nikki,

    Allereerst ziet je leesautobiografie er heel netjes uit! Het is heel overzichtelijk en je kan goed zien wanneer er een nieuw tussenstukje begint.

    Het tussenstukje "thuis" ziet er netjes uit. Let wel op dat als je titels cursief maakt moet je ook alle titels cursief maken. Bij de songtekst is het het zelfde, maak die ook cursief. Verder zit het heel mooi in elkaar.

    Het tussenstukje "basisschool" is ook mooi. Je legt alles goed uit en het is heel duidelijk. Er is verder niks op aan te merken.

    Het tussenstukje "voortgezet onderwijs" is ook goed. Zeker de opdracht over het beschrijven van jouw houding tegenover literatuur is goed. Af en toe sla je een klein woordje over. Je vergeet bijvoorbeeld ik of dit. Verder is het een mooi stukje.

    Er zitten bijna geen spellingsfouten in maar let wel op je cursief of niet cursief gedrukte stukje. Verder is het een mooi leesautobiografie!

    - Auke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Nikki,

    Ik vind dat je in het totaal een heel mooie Leesautobiografie hebt.

    Je hebt alle punten die gevraagd werden goed verwerkt in de tekst.
    Soms gebruik je wel heel veel komma's in een zin. Dat maakt het soms lastig om te lezen.
    Het is een mooi geheel. De fragmenten zijn goed.

    Inge Tielrooy

    BeantwoordenVerwijderen